BacCele mai bune licee din Sibiu nu au reușit să bată performanța absolută a Liceului Tehnologic de Transporturi Rutiere din Târnava.

Colegiul Național „Octavian Goga”, cu promovabilitate de peste 99% și următoarele două colegii din listă – Brukenthal și Gheorghe Lazăr, ambele cu procente de peste 97%, s-au văzut bătute de un liceu cu profil tehnologic, aflat la 5 kilometri de Mediaș.

Nimic nu anunță rezultatul remarcabil, pe drumul care duce spre liceul târnăvean. Ca să intri pe poarta școlii îți trebuie în primul rând multă determinare – instituția se află pe un drum lăturalnic, neasfaltat și departe de orice construcție făcută de mâna omului. Pe vremuri liceu agricol, aflat în mijlocul câmpului și înconjurat de tractoare care datează din Epoca de Aur, Liceul Tehnologic de Transporturi Rutiere (LTTR) are, totuși, cea mai bună performanță statistică la examenul de bacalaureat de anul acesta: 100%.

Enigma poate fi lămurită de un singur om: Teodor Matei (foto). Acesta este singurul candidat de la liceul târnăvean care s-a înscris la bac și care l-a și promovat. De aici și performanța unică în județ a instituției de învățământ.

Practic, școala avea doar două posibilități în statistica de anul acesta. Ambele absolute. Fie obținea promovabilitate de 100%, fie de 0%. Rezultatul pozitiv al lui Teodor a însemnat și succesul școlii.

„Nu contează cât de lung ai părul”

Dacă îl vezi pe Teodor, fie și pe stradă, fără să apuci să-l întrebi de vorbă, îți dai seama că e altfel decât colegii lui. Profesorii de la Târnava au fost, inițial, sceptici, când s-au trezit cu Teodor Matei în școală. Era singurul elev cu părul lung. În plus, a spus de la bun început că vrea să se înscrie la bac, ceea ce elevii de la Târnava nu prea fac. „El a venit la noi în școală abia din clasa a XI-a. Și-a echivalat primii doi ani de studii, după ce a terminat în Spania. A fost de la început un copil atipic. Avea părul lung, i-am spus că asta nu prea e în regulă. M-a întrebat dacă mă deranjează și i-am spus că nu neapărat, atâta timp cât e un copil cuminte. Mi-a spus că va fi cuminte și a fost, într-adevăr, foarte serios”, spune fostul diriginte al lui Teodor, Gheorhe Lupașcu.

Tânărul, care a obținut media 8,51 la bacalaureat, spune că muzica pe care o ascultă nu prea are legătură cu generația sa. Îi plac Pink Floyd și AC-DC. Gusturile sale nu au avut prea mare legătură nici cu colegii săi și nici cu școala pe care a urmat-o. Nu s-a simțit în largul său acolo, dar a fost determinat să-și ia examenul de bacalaureat și a mers constant la pregătire suplimentară, în școală. Ține să îi mulțumească profesorului său de rămână, care și-a rupt din timpul liber, ca să îl îndrume pentru bac. Iar eforturile au dat roade. La proba scrisă de limba română, Teodor a obținut 9,20.

S-a întors din Spania

Părinții lui Teodor au plecat în Spania și l-au lăsat de mic în grija bunicii. Când băiatul a împlinit 12 ani, s-au hotărât să îl ia cu ei, în Palma de Mallorca și să-l înscrie la școală. Trei ani a rezistat tânărul printre străini, după care și-a convins părinții să îl lase înapoi acasă, unde a venit să locuiască tot cu bunica. „Lui nu i-a fost deloc ușor. În primii ani, în generală, a fost la profil în limba germană, apoi a plecat și a făcut școală în limba spaniolă, după care s-a întors să învețe în limba română. M-am așteptat să ia bac-ul, dar parcă nu am crezut că va lua notă așa mare”, spune Lucia Matei, bunica sa.

Tânărul, care acum caută o facultate la care să se înscrie, a obținut note de peste 9 atât la română, cât și la matematică. Singurul lui regret este, acum, că n-a învățat mai mult și la bilogie. „Mi-am făcut program, 6 luni numai asta am făcut – am învățat pentru bac. În final, examenul mi s-a părut ușor. Acum îmi pare rău că nu am învățat și la biologie și am făcut mult la matematică. De fapt, acolo n-am învățat mai deloc, am scris ce am știut din cultura mea generală. Am luat 6,85 și mi-am cam stricat media”, spune Teodor.

Anul acesta, 26 de elevi ar fi trebuit să termine clasa a XII-a la Liceul Tehnologic de Transporturi Rutiere Târnava. Dintre aceștia, însă, doar 10 au reușit să termine anul fără să rămână corigenți. Unul singur s-a înscris la bac.